fbpx

לכו להתחסן. גם עסקית!

עובדה מצערת אשר כולנו עדים לה – "בתקופת הקורונה, עסק המטפל בחובות נושים – עובד כרגיל."

בדומה לפעילות ענף המזון הקמעונאי כדוגמת רשתות הסופר-מרקטים, עבורן מגפת הקורונה לא רק שלא היוותה פגיעה אלא אפילו להיפך, כך גם הייצוג המשפטי בתחום חדלות פירעון,  שהולכת ומתגברת ככל שהחודשים עוברים מאז פרוץ המגפה.

 בעקבות המצב העולמי, רבים נקלעים לסיטואציה בה הם מוצאים עצמם עומדים חסרי אונים אל מול יכולת פירעון חובותיהם. לשם כך, נעזרנו בשירותיו של עו"ד יוסי ויצמן המתמחה בענייני חדלות פירעון. חבר בלשכת עורכי הדין המשמש גם חבר דירקטוריון הנהלת מד"א וחובש רפואת חירום בזמנו הפנוי,  כדי לקבל ממנו סקירה מקצועית בנוגע לתובנות בנוגע לתמורות בשוק הנדל"ן העסקי וקיבלנו עצות מועילות ומידע רב / מעניין/ חשוב.

בטרם נחל, נספר לכם שעו"ד ויצמן התחסן השבוע וממליץ לכולם לעשות כמותו ללא ספקות וחששות: "חיסון האוכלוסייה הינה האופציה הנכונה והיעילה ביותר ליציאה מהמשבר הרפואי והכלכלי שאליו נקלענו  בשנת 2020 ", אומר יוסי. "הביקורות על החיסון מזעריות ביחס לקטסטרופה הבריאותית והכלכלית הליכי  החיסון נעשים בדרך מקצועית ובהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים,  אותם עוברת אוכלוסיית כלל העולם, וכהוכחה, התחסנתי באופן אישי,  בלב שקט וללא חשש יחד עם רעייתי".

בתקופה הנוכחית,  הפניות לבקשות ייעוץ עם עו"ד ויצמן בנושאי חדלות פירעון הן רבות. "רבים נוטים לסבור, כי הנדל"ן העסקי המשיך לשמור על שגרת פעילות זהה בקורונה, אך עובדה זו אינה מדויקת היות והנדל"ן העסקי הינו בעל רגישות גבוהה באופן מיוחד".

לדבריו, "היות ועולם הנדל"ן העסקי ניזון משלושה אפיקי מימון עיקריים: מימון בנקאי, חברות ביטוח, והלוואות חוץ בנקאיות, אנשים ועסקים אשר ביצעו עסקאות המושתתות על אפיקי מימון חוץ בנקאיים והתחייבו בהתאמה על מועדי תשלום קבועים מראש, מצאו עצמם עומדים מול שוקת שבורה כשגילו כי אין בכוונתן של חברות המימון החוץ בנקאיות להזרים את הכסף תחת אמתלת חוסר התעסוקה של מבקשי ההלוואה."

עוד הוסיף עו"ד ויצמן, כי "הנדל"ן העסקי פועל כפירמידה :  ברגע שגורם אחד מנוטרל – כל המערך עלול לקרוס יחד אייתו".

עיכוב אחד גורר עיכובים נוספים.

לרוב, מכירת נכס מתבצעת כחלק מרכישת נכס אחר ((Back to back,עיכוב בשלבי התהליך עלול להגיע גם עד רמת התשלום למנופאי באתר הבניה. כשהתזרים הפיננסי נפגע בחוליה אחת– כל שאר הגורמים בשרשרת מושפעים מכך". לדבריו של עו"ד ויצמן" המצב הנוכחי פגע בעיקר באלו שאינם בעלי כיסים עמוקים, לרוב אלו גופים ואנשים העוסקים בתחום הנדל"ן כעסק משני, ניתן להבחין במובהקות גבוהה כי נמנים עליהם חובבני הענף ומחפשי ההזדמנויות האקראיות. אלו שלא הספיקו עדיין להתבסס כראוי – והם גם אלו הסופגים העיקריים של המכה הקשה ביותר".

הפתרון לחדלות פירעון, לדבריו של עו"ד ויצמן, טמון באורך הרוח והערבות ההדדית של כולנו. אנושיות, אם תרצו.

"כואב לי על חוסר רגישותם של אנשים" הוא מציין בצער, וממליץ בדיוק כמו "החיסון הרפואי", לבצע גם כשלב ראשוני "חיסון עסקי" ע"י בחינת נושא החובות באופן מעט שונה: "יש נכונות לגמישות מתוך כבוד הדדי של אלו הרואים את המצב בתקופה הזאת ולא לוחצים לפרוע חובות", אומר עו"ד ויצמן "אך לצערי לא כולם ככה וחבל. אנו חייבים להרחיב את טווח הראייה לתקופות ארוכות יותר".

"מעבר לערבות ההדדית שאנו נדרשים לה בעת הזאת, בית המשפט הוא לא אפיק שמומלץ לפנות אליו מבחינה כלכלית.

חשוב לזכור כי בסופו של תהליך, כל הצדדים מפסידים מתביעות חדלות פירעון. יש כאלו השוכחים שפניה לבית המשפט טומנת בחובה הליכים יקרים וארוכים.

כעורך דין, באופן אישי, אני מקפיד לעשות כל מאמץ כדי למנוע מהלקוח פניה לאפיק התביעות, היות וטובת העסק עומדת מול עיניי.

תמיד אעדיף להמליץ ללקוח להתגמש ולהימנע מהליך זה, הן מההיבט הערכי והן מההיבט הכלכלי, והמלצתי העיקרית היא להימנע מלהרוס קשרים עם לקוחות בשל מחלוקות על סכומים קטנים".

לסיום, מוסיף עו"ד ויצמן: "מעבר להתייחסות הישירה בנושא חדלות פירעון, יש צורך להיטיב לקרוא את המפה  במלואה בתקופה זו; ימים טובים יותר יגיעו גם מבחינה רפואית וגם מהבחינה העסקית. בעת הזו, חשוב להקפיד כי לא כל חוב צריך להתפרש כ-'הזדמנות' שיש למהר ולממשה ואין מה לבצע החלטות נמהרות וצעדים חדשים ולא ידועים. המלצתי היא,  בחרו בדרך האמצע, בחנו את כוונות הלב של הצד שמולכם, היישירו מבט בעיניו של מי שאיתו עשיתם ועוד תעשו עסקים בעתיד".

מכירים כאלו שמידע זה רלוונטי לגביהם?

נשמח אם תבחרו לשתף ולהעביר אליהם, כדי שיחד נוכל לבנות ענף יציב יותר, אמין ובטוח יותר כלכלית.

כותב: כפיר ששון בעלים משותפים של #אינפיניטי_יועצי_נדלן_עסקי בע"מ

דילוג לתוכן